- Verlichtingsbedrijf Signify wil voor 200 miljoen euro aan kosten gaan besparen.
- Dit zal ook gepaard gaan met banenverlies, al is nog niet bekend hoeveel banen er verloren zullen gaan.
- De voormalige lampentak van Philips heeft onder meer last van een zwakkere markt in China.
- Lees ook: Philips krijgt dreun op de beurs na nieuwe waarschuwing over slaapapneu-apparaten
Verlichtingsbedrijf Signify gaat fors snijden in de organisatie. Op jaarbasis wil het bedrijf meer dan 200 miljoen euro besparen. Bij de reorganisatie zullen banen verloren gaan. Hoeveel wil het bedrijf nog niet zeggen.
Topman Eric Rondolat wil het bedrijf opsplitsen in vier divisies om de klantgerichtheid en de snelheid van uitvoering te verbeteren. Drie daarvan zullen zich richten op klanten, de vierde zal gewijd zijn aan conventionele verlichtingstechnologieën.
In lijn met de nieuwe klantgerichte structuur past het bedrijf de omvang van de organisatie verder aan om de kosten te verlagen, “in het licht van de aanhoudende marktvolatiliteit en onzekerheid”, aldus Rondolat.
Het aandeel Signify steeg vrijdag met bijna 5 procent op de beurs, na de aankondiging van de besparingsronde.
Signify heeft last van zwakke markt in China
De voormalige lampendivisie van Philips heeft de laatste tijd daarbij vooral last van een zwakke markt in China, waar de kwakkelende economie en vastgoedcrisis consumenten voorzichtiger maakt met hun uitgaven. Het bedrijf telt ongeveer 35.000 werknemers in meer dan zeventig landen.
Signify heeft in het derde kwartaal van dit jaar kwartaal opnieuw te maken gehad met een dalende omzet.
De omzet daalde in het derde kwartaal met bijna 14 procent tot 1,6 miljard euro. Naast de gedaalde verkoop zaten ook ongunstige wisselkoersen Signify dwars.
Vooral lampen en verlichtingssystemen die via internetverbindingen met elkaar in contact staan verkochten minder goed op de particuliere markt. Dat kwam door "aanhoudende zwakte in China", schrijft het bedrijf achter de slimme Hue-lampen. Op de zakelijke markt won Signify naar eigen zeggen marktaandeel.
Signify maakt de laatste tijd vooral werk van het verhogen van de winstgevendheid en probeert zoveel mogelijk kosten te besparen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de kosten die direct te maken hebben met de verkoop van lampen en verlichtingssystemen daalden.
Maar de indirecte kosten, bijvoorbeeld voor verwarming, administratie of huur, stegen juist. De winst daalde mede daardoor met ruim een kwart tot 83 miljoen euro.